Zofona > Visitors stories > Dirk, September 2011

Dirk, September 2011

Dirk zijn reisverslag, september 2011.

Zo'n 15 jaar geleden ben ik al eens in Thailand geweest. De eerste dagen na aankomst vond ik het een behoorlijke cultuurschok. De aankomst in Bangkok was nu ietwat anders. Ik kwam 's ochtends vroeg aan en pal voor de hoofdingang (of uitgang?) van het splinternieuwe vliegveld stond een vertrouwde Toyota Landcruiser te wachten die mij in grote haast naar mijn logeeradres vervoerde. Met dezelfde snelheid kreeg ik vervolgens gebakken eieren en worstjes voorgezet. Kortom, ik kon dit keer langzaam wennen aan dit gekke land.

Wat niet wil zeggen dat er geen actie was. In tegendeel. Nadat de eieren waren verorberd, lieten Jitze en Christien mij direct (opnieuw) kennis maken met de stad. Ondanks dat Bangkok in vergelijking met Europese steden een lelijke stad lijkt te zijn, vind ik een prachtige stad om rond te sjokken. Er valt geweldig veel te zien. Die veel te volle straten, het drukke verkeer, al die mensen die onderweg zijn of juist een dutje doen, of zitten te eten, al dat voedsel wat op straat wordt bereid, het is eigenlijk niet goed te beschrijven. Je raakt er in ieder geval niet snel op uitgekeken.

Hoewel Bangkok niet echt geschikt is om te voet te verkennen, heb ik toch heel veel gelopen. Ik ging 's ochtends vaak wel met de taxi naar mijn eerste 'bezienswaardigheid'. De rest van de dag deed ik nagenoeg alles te voet. Behalve het fascinerende straatbeeld valt er veel meer te zien. Ik heb onder andere de volgende bezienswaardigheden bezocht: het grote Grote Paleis, Wat Phra Kaeo, What Po, Wat Wat Arun, Wat Benchamabohit, Jim Thompson's House, de Oude Farangwijk en de Gouden berg.

Wat ik ook (alweer) geweldig vond, is het Dusitpark. Als je de drukke stad even zat bent, dan kan ik dit park van harte aanbevelen. Heel rustig, je hebt geen idee dat je in miljoenenstad bent en in het park staat o.m. het Vimanmek mansion. Dit is een groot teakhouten paleis waarin enkel houten spijkers zijn verwerkt. Prachtig! De inrichting is ook mooi, relatief sober.

Na de eerste week in Bangkok zijn we (Jitze, Christien, Yde, Vibeke en ondergetekende) in de auto gestapt en richting Cambodja gereden. Vlak bij Poi Pet gingen we de grens over. Dat ging overigens redelijk soepel, ondanks dat het allemaal niet heel duidelijk was aangegeven en de leek wel of men vooral was ingesteld op mensen die de grens te voet passeren. Na een klein uurtje zaten we dus weer in de auto en konden we onze weg vervolgen. Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik mij van Cambodja moest voorstellen. De hoofdweg was in ieder geval heel goed te berijden. Onze eindbestemming, Siem Reap, maakt ook een redelijk moderne indruk met goede horecagelegenheden voor de toeristen. Ons hotel 'Sokha Ankor Resort' was helemaal in orde.

Er loopt een rivier door Siem Reap. Door de hevige regenval trad die buiten haar oevers en kwam een deel van de stad onder water te staan. Lieten wij ons niet door afschrikken, gewapend met slippers en opgetrokken broekspijpen bereikten we onze de locatie om daar wat te drinken. Van overstromingen krijg je dorst, zullen we maar zeggen. Ook de 'locals' bleven volstrekt onverstoorbaar onder het hoge water. Hier en daar werd wel een enkel zandzakje neergelegd, maar blijkbaar rekende men erop dat het water niet verder doorsteeg. Dat gebeurde dan ook niet.

Het hoofddoel in Cambodja was Ankor Wat. Tja, wat valt daar nu over te zeggen? Indrukwekkend. Een enorm tempelcomplex gebouwd midden in de jungle zo rond 1100. Een hoogtepuntje van de vakantie.

Ik ben ook wat langer in mijn eentje op pad geweest. Eerst ben ik met de trein naar Petchaburi afgereisd. De belangrijkste bezienswaardigheid daar is het Phra Nakron Khiri. Het is een paleis gebouwd op een 92 meter hoge heuvel. Prachtige plek en een heel mooi uitzicht. En heerlijk rustig, bijna geen toerist te bekennen. Ook in het stadje zelf was nagenoeg geen westerse toerist te vinden. Voor het bekijken van het stadje heb je trouwens niet veel meer dan eenn dag nodig.

Daarna ben ik per trein doorgereisd naar de badplaats Hua Hin. Er zijn ongetwijfeld mooiere stranden te vinden, maar deze badplaats is rustig en wordt vooral bezocht door Thaise toeristen. En alleen het treinstation van Hua Hin is al een reden om deze plek aan te doen. Ik heb niet alleen genoten van het strand, in de omgeving van Hua Hin valt ook het nodige te zien. Ik ben naar het Mareukathayawan paleis. Prachtig, prachtig.

Ook ben ik naar Hat khao Tao, dat ongeveer 10 km ten zuiden van Hua Hin ligt, gereisd. Het is een klein kustplaatsje met natuurlijk een tempel die als het ware tegen de heuvels is aangebouwd. Hele mooie plek om te bekijken, vooral als je de moeite neemt om de heuvel waartegen de tempel is aangebouwd te beklimmen. Het uitzicht waarop ik vervolgens werd getrakteerd, was ook een hoogtepuntje van de vakantie.

Ook interessant om te zien hoe een land functioneert zonder dat er een sociaal vangnet is. Ik ben zelf werkzaam in de sociale zekerheid en bedacht mij op de vlucht er naartoe al dat men in Thailand zich waarschijnlijk helemaal niks kan voorstellen met het woud van regels waar ik elke dag mee werk.

Het zorgt voor veel economische activiteiten, die afwezigheid van sociale voorzieningen. iedereen bakt, kookt, knutselt of kneedt om zo zijn kostje bij elkaar te scharrelen. Ik betwijfel trouwens of men een woord heeft voor 'werkdruk'. Een loketbeambte op het treinstation in Hua Hin was minstens een half uur, ik overdrijf niet, in de weer met een haartang. Dit was overigens geen enkel probleem want haar andere twee collega's hadden niet heel druk met die paar klanten die een treinkaartje kwamen kopen. En eigenlijk stelt dit nog niets voor. Velen zitten uren half slapend in het stalletje te wachten op de ene verdwaalde klant. De smartphone lijkt voor hen een uitkomst, daar zijn ze wel regelmatig druk mee in de weer. Die lage prijzen blijven ook verbazen. Een taxirit in Bangkok van een half uur kost ongeveer 2,50 euro. En dan zit je in een redelijk moderne auto met airco. Ik begreep het niet helemaal, zeker toen mij begon op te vallen dat, afgezien van de spitsuren, het merendeel van de rondrijdende taxi's geen klant vervoert maar daar op zoek naar is. Ook als je een hele luxe shopping mall inloopt, valt onmiddellijk op dat er heel veel personeel is en toch wel erg weinig kopend publiek. Ik begrijp die economie nog niet helemaal.

Dat je naar een bijzondere bestemming bent geweest, wordt toch ook weer duidelijk als je terug bent in Nederland. Het antwoord 'leuk' op de vraag of je een goede vakantie hebt gehad, volstaat absoluut niet. Is natuurlijk helemaal niet erg, ik zat vol met verhalen. Maar na twee weken ben je toch wel redelijk murw en begon ik toch wat afhoudend te reageren op belangstellende vragen over mijn vakantiebelevenissen. Volgend jaar denk ik gewoon maar 3 weken op een camping in Frankrijk.

Wel lekker trouwens om terug te komen in je eigen landje. Hadden de weergoden ook nog besloten om Nederland te trakteren op een paar weken prachtig nazomerweer. Prachtig gepland, vanuit het toch wel wat te warme en kleffe klimaat in Thailand kwam ik terecht in een heerlijke Hollandse nazomer. Van puur enthousiasme heb ik de dag na thuiskomst direct mijn sportschoenen 'ter hand genomen' en heb zo'n 6 kilometer hardgelopen. Voor mijn doen een behoorlijke afstand. De zondag daarna direct ook maar een flink eind gefietst. Tja, dat had ik blijkbaar een beetje gemist. Ik had wel sportschoenen meegenomen, maar eigenlijk niet echt gelegenheid gehad om hard te lopen. Het is er ook veel te warm voor in Thailand. En een gastheer die op de allerlaatste dag van mijn verblijf mij erop attendeert dat op de compound ook een fitnessruimte aanwezig is, helpt ook niet echt. Maar dat is dan ook het enige smetje op de gastvrijheid van Jitze en Christien. Dank voor al die biertjes, watertjes met veel te veel koolzuur, het heerlijke eten, de gezelligheid en de verschillende tripjes waarvan die naar Cambodja natuurlijk wel heel bijzonder was.

Ik kom jullie zeker nog eens opnieuw met een bezoekje vereren.

Groet,
Dirk

PS.
Voor de 'preciezen' onder ons hierbij een overzicht van hoe mijn vakantie er van dag tot dag uitzag. Is voor mijzelf natuurlijk ook handig, als ik over een tijdje al die foto's nog eens wil bekijken.

Vrijdag 2 september 2011
- Gebakken eieren gegeten
- Bezoek Ambassade i.v.m. visum Cambodja
- Word Trade Centre / Central Word en Pethburri Road
- Gezwommen; bij de compound is een zwembad
- Rondgelopen in omgeving van Nana; biertjes gedronken

Zaterdag 3 september 2011
- Met auto naar Ayatthaya
- Na thuiskomst gezwommen
- Voetenmassage
- De stad in; biertjes gedronken ; horloge gekocht; in IJsbar (-2,5 graden) wodka gedronken. Avond afgesloten in Ierse Pub.

Zondag 4 september 2011
- Met auto naar Pangsaen, een kustplaatsje ten zuidoosten van Bangkok.
- 's avonds in Bangkok Koreaans gegeten.
- Een (nette) oliemassage

Maandag 5 september 2011
- Met skytrain naar station Siam Central
- Verder te voet westwaarts gelopen
- Met tuk tuk naar:
Standing Boeddha
Golden Mountain
Wat Benchamabophit
Af laten zetten bij ingang Grand Palace / Wat Phro Kaeo
- Terug gelopen naar skytrain.

Dinsdag 6 september 2001
- Met taxi naar Wat Phra Kao
- Gewandeld naar chinatown
- Gewandeld naar Hua lamphong Station
- Met metro naar station Sukhuvit. Nog even rondgelopen.
- Met skytrain terug.

Woensdag 7 september 2011
- Met taxi naar Dusitpark
- Vimanmek mansion (http://www.vimanmek.com/)
- Trone Hall (http://www.artsofthekingdom.com/)
- Met taxi naar Jim Thomson's House
- Rondgewandeld op Sukhuvitroad shopping mall, schuin tegenover MBK
- 's avond naar de kapper (knippen en scheren)
- daarna een (nette) Thaise massage.

Donderdag 8 september 2011
- De Oude Farangwijk
- Lumphinipark
- Siam square; rondgelopen; veel winkeltjes, stalletjes e.d.

Vrijdag 9 september 2011

- Terugreis naar Bangkok

Dinsdag 13 september 2011
- Niets gedaan; beetje grieperig
- 's avonds met auto over 'Bhumibol II bridge' gereden.

Woensdag 14 september 2011
- Met trein naar Petchaburi
- Met kabelbaan naar Prha Nakkon Khiri (http://www.thailand-huahin.com/phra-nakhorn-khiri-park.htm)
- Stad per fiets verkend

Donderdag 15 september 2011
- Stad bekeken w.o. Wat Mahathat.

Vrijdag 16 september 2011
- Pet trein verder naar Hua Hin (http://www.thailand-huahin.com/).
- Strandwandeling / gegeten aan strand
- Village Place; gewinkeld
- (Nette) Thaise massage

Zaterdag 17 september 2011
- Het Mareukathayawanpaleis (http://www.thailand-huahin.com/huahin-maruekatayawan-palace.htm)
- Strandwandeling gemaakt

Zondag 18 september 2011
- Hat khao Tao

Maandag 19 september 2011
- 's ochtends gezwommen
- Cadeautje gekocht; door stad gewandeld
- Treinreis terug naar Bangkok

- Rondgewandeld bij Siam Center

Vrijdag 23 september 2011
- Zo rond 11:30 uur was ik al op het vliegveld 'gedumpt'
- Vliegtuig steeg op om ongeveer 03:45 uur; had 02:30 uur moeten zijn. Zucht.

Dirk, namens ons ook bedankt. De volgende keer wel kaas meenemen :-P