Zofona > Zofona Seoul > Stories: English and Dutch > Eigen verhalen > 6 juni 2005

6 juni 2005

Een weekend naar het Zuiden.

Van 4 t/m 6 juni hebben we een korte trip door het zuiden van Korea gemaakt en daar een aantal leuke plaatsen bezocht. In 55 uur hebben we 1066 kilometer gereden om dit allemaal te kunnen zien.

We zijn eerst van Seoul naar Mokpo gereden. Dit kustplaatsje ligt in het zuidwesten van het land. Via snelweg 15 kun je snel rechtstreeks naar Mokpo rijden. Deze snelweg is redelijk nieuw en erg goed. Het is geen drukke snelweg als je eenmaal uit Seoul en de voorsteden bent gereden.

In Mokpo hebben we overnacht in het Chowon tourist hotel. Het is geen luxe hotel maar het is netjes en schoon en ze hebben westerse standaard kamers (tv, douche, koelkast, haardroger). We arriveerden er om 4 uur 's middags zodat we tijd hadden om in de haven rond te kijken. Rondom de haven zitten veel winkels die visattributen verkopen. Dit is geen spul voor sportvissers maar netten, boeien en ankers voor de vele visboten.

Er loopt een weg rondom de haven van Mokpo. Als je van vis en andersoortig 'zeebanket' houdt ben je hier aan het goede adres. Aan deze weg liggen een ontelbare hoeveelheid visrestaurantjes. Vooral Yde was erg geinteresseerd in de uitstalling van vers...eeehhm... zeespul. Inderdaad, spul!! We wisten zelf niet eens wat het allemaal was dus het was moeilijk om alle vragen van Yde te beantwoorden. Een soort kronkelende worm was wel het meest onsmakelijke wat we in de bakken aantroffen. Een oude dame maakte nog een leuke grap. Yde wilde graag inktvis van dichtbij zien. Ze haalde zo'n beest uit een bak. In een reflex gebruikte deze inktvis zijn 'straalmotor' om een grote straal water over Yde heen te spuiten. Die oude oma moest hard lachen en gelukkig vond Yde het ook erg leuk. De rest van onze toch heeft hij ons nog vaak verteld dat ie het erg grappig vond dat de inktvis water over hem heen had gespoten.

De volgende ochtend hebben we eerst wat broodjes gekocht bij de Paris Baquette voordat we naar Namhae gingen. Dit eiland ligt in het zuiden. Het ligt dicht bij het vaste land en is bereikbaar via een paar grote bruggen. We hadden een tip gekregen dat het de moeite van het bezoeken waard is vanwege de natuur. Het was waar, het is een erg mooi eiland met leuke stranden en schitterende rotspartijen. Je ziet overal rijstvelden en ze zijn mooier dan op andere plaatsen in Korea omdat het meer terras cultuur is.

Op Namhae zie je overal kleine visserdorpjes met haventjes zoals deze. De sfeer is erg ontspannen omdat er niets anders te zien is dan oude oma's die aan het roddelen zijn, oude boten en erg oude huisjes. Nogmaals, de moeite van een bezoek waard.!

Namhae is onder andere beroemd vanwege zijn goede kwaliteit knoflook. Op verschillende plaatsen zagen we grote standbeelden van knoflook ui, wel duizend keer de originele grootte. Dit zijn niet alleen monumenten voor Namhae, maar naar onze mening ook monumenten voor de gehele 'smaak en geur' beleving van Zuid Korea. Op de foto staan een paar knoflookboeren die bezig zijn de loof van de knoflook ui te knoppen. Toen we deze foto namen maakten ze het (Koreaans) universele gebaar, oftewel V V V. Altijd die gespreide vingers op elke foto! Het is absurd maar elke Koreaan doet dit. Als een Koreaan een foto van om het even wat maakt moeten er ook altijd andere mensen op de foto staan. Het lijkt onmogelijk voor de gemiddelde Koreaan om een foto te maken zonder familie, vrienden en dit V gebaar, aargghh!!!

1 van de beste stranden die we op het eiland Namhae hebben gezien is Sangju Beach. Dit is trouwens niet de mooiste foto die op deze dag van het strand werd genomen. Ik ben dan ook geen lid van een fotografeer club. Toen ik die foto nam stonden er Koreanen die overduidelijk wel lid waren van zo'n clubje. En zoals elke Koreaan met een hobby volgens ze basisregeln nummer 1: Koop de beste spullen die je kunt krijgen, dit om te voorkomen dat je eruitziet als een mislukkeling. Dit is geen geintje, ik sta daar met een gewone digitale camera naast mensen die speciale kleren voor fotografie dragen, petjes en weet ik veel wat nog meer om wat stomme foto's te maken. Dit zi eje ook wanneer ze andere hobby's beoefenen zoals bijvoorbeeld bergwandelen, vissen, fietsen. Het is belangrijk dat een hobby de mogelijkheid biedt om je (financiele) status te tonen door middel van je outfit en spullen. In hun ogen was ik die dag zeker een mislukkeling, hahaha.

Dit is dan een typisch Koreaans verkeersbord. Een 'Do' is een eiland, nou ja zeg!! We reden trouwens richting Jinju nadat we het hele eiland Namhae waren rondgereden.

We hadden geen speciale reden om Jinju te kiezen. We wilden niet te lang meer in de auto zitten en dit was de eerste grotere stad in de omgeving. Eerst dachten we dat het een slechte keus was. We zochten een hotel en reden daarom maar richting het stadhuis. In Korea staat nooit aangegeven waar het centrum van een stad is dus gokken we altijd maar dat het stadhuis in het centrum ligt. Vaak gaat dit goed maar het klopt niet altijd. Ook in Jinju ligt het stadhuis in een gebied waar geen bal te beleven is. We ontdekten dat je een paar kilometer verder naar het noorden moet om het leuke gedeelte van Jinju te vinden. We kwamen eerst terecht in een wijkje die helemaal op de studenten van de omringende universiteiten gericht is. Studenten die niet op de campus wonen zitten hier. Het is een mix van studentenhuizen, restauranten en kroegen en erg gezellig. Helaas zat daar geen hotel of motel, anders hadden we zeker in die buurt overnacht. We hebben er wel lekker Koreaanse gebarbecued voor een zeer schappelijke studentenprijsje. Yde kreeg zelfs gratis cola. We moesten nog wel een slaapplaats vinden, het werd donker en daardoor was het een stuk makkelijker. Gewoon als een nachtvlinder op het licht van de neon reclame's afrijden waardoor je het centrum en de motels en hotels snel vindt. Het echte centrum ligt mooi aan een kromming in de rivier met leuke wandelkade's. Alle motels en hotels bevinden zich bij elkaar direct naast de rivier. Riverside view is blijkbaar een must! We hebben gekozen voor dit Dongbang tourist hotel. Waarschijnlijk is dit hotel het duurste maar ook het beste hotel in Jinju. De coctailbar mogen ze wel wat verbeteren, waarbij ze eigenlijk voornamelijk meer dan ongeveer 2 flessen drank in voorraad moeten nemen. Een coctailbar waar ze geen van de cocktails op de kaart daadwerkelijk kunnen maken omdat ze de benodigde drankjes niet hebben, haha. Maar goed, neem een goedkoop motel als je alleen wilt slapen. Neem dit hotel als je een goede kamer wilt hebben. We hebben er wel lekker geslapen en de locatie aan de rivier is mooi en centraal gelegen. Het uitzicht op de brug deed ons trouwens (met veel fantasie) denken aan bruggen in Parijs.

De laatste dag van onze rondreis. De grootste kans om Seoul te vinden als je ergens in Zuid Korea zit, rij naar het Noorden. Nadat we weer wat broodjes bij Paris Baquette hadden gekocht vertrokken we uit Jinju. We besloten om via kleinere wegen door nationale parken te gaan rijden.

Deze kleinere wegen heten 'national roads'. Het zijn goede wegen met duidelijke bewegwijzering. Het is bijna onmogelijk om te verdwalen in Korea als je een goede kaart hebt waar de juiste wegnummers op staan. Een paar jaar geleden zijn de meeste wegnummers namelijk gewijzigd. Er zijn echter nog steeds kaarten te koop met oude wegnummers en plaatsnamen volgens de oude Engelse spelling, die kaarten zijn echt hopeloos. Wij gebruiken zelf de Engelse 'Atlas of Korea', uitgegeven door Sung Ji Mun Hwa Co (ISBN 89-390-0060, 93980).

Vanuit Jinju zijn we via weg 33 naar Hapcheon gereden. Dit is een klein stadje waar volstrekt niets valt te beleven. Via weg 24 gingen we verder naar Geochang, hetzelfde verhaal als Hapcheon maar met minstens 1 stoplicht. In Hapcheon is altijd wat te doen, dan staat het licht weer op rood, dan weer op groen (vrij naar Herman Finkers). Beide wegen slingeren tussen mooi beboste heuvels. In de dalen waren de boeren overal druk bezig met het planten van rijst of andere landbouwactiviteiten.

Na Geochang gingen we via weg 3 naar het westen om na een paar kilometer op weg 37 terecht te komen Deze weg loopt midden door de 'Geumwonsan' en 'Dogyusan' Forest resorts en door Deokysan national park. Dit is een route die we iedereen aanraden voor het geval je met een auto in die omgeving bent. Zoals jullie zien genoot Yde ook met volle teugen van het schitterende uitzicht.

We reden in de richting van Muju City en weg 37 loopt langs de Muju Gucheondong Valley. Een andere interessante bestemming in dit nationaal park is Muju Ski resort. Vergeleken met andere skigebieden die meer richting het Noorden liggen denken we dat deze piste waarschijnlijk de moeite waard is in de winter omdat het op werkdagen waarschijnlijk niet druk zal zijn. Het ligt simpelweg te ver van Seoul om als dagtrip hier te gaan skieen.

In Muju City gingen op zoek gaan naar een plek om te lunchen. Bij het binnenrijden dachten we dat het weer een saaie kleine stad was maar Muju bleek boven verwachting een gezellig stadje te zijn. Volgens hun eigen website is Muju het schoonste gebied in Korea, en dat zegt wat. In het midden van Muju loopt een riviertje met een kleine dam. In de plas achter de dam kun je waterfietsen en bootjes huren. De waterfietsen zijn gemaakt in de vorm van een zwaan, erg leuk voor kinderen. In de rivier stroomt rond deze tijd van het jaar weinig water dus kunnen kinderen ook in de rivier spelen.

We bleken op de juiste dag in Muju te zijn want er was een belangrijk festival, om precies te zijn, het jaarlijkse vuurvliegjes festival. We hadden nooit verwacht om ooit ergens ter wereld een vuurvliegjes festival bij te wonen. Een Koreaanse dame die Engels sprak dacht overigens dat we helemaal vanuit Seoul naar Muju waren gekomen om dit festival bij te wonen. Hoe dan ook, als er ergens in Korea een festival georganiseerd wordt zul je gegarandeerd als eerste eetkraampjes tegenkomen. En dat niet alleen, ze zijn ook het drukst bezocht van alle kraampjes op om het even wat voor festival. Het maakt niet uit wat de gemiddelde Koreaan doet in zijn vrije tijd, zolang er maar ergens eten aan te pas komt. Deze varken draagt op zijn eigen originele wijze bij aan het welslagen van het festival, hij rook trouwens heerlijk.

Even een tussendoortje qua eet en drink cultuur. Je ziet Koreanen 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts altijd en overal bikken, smikkelen en smullen van de Koreaanse kookpotten. Een voorbeeld: Als je hier gaat stappen kijken ze je in een bar vreemd aan als je alleen drank wilt zonder hierbij veel eten te bestellen. In bijna elke bar zitten de Koreanen in groepsverband de hele avond te zuipen waarbij ze non-stop grote borden met eten naar binnen werken. Dit doen ze tot ze omvallen en/of op straat alles er weer uitgooien (mannen en vrouwen). Sociaal drinken betekend in Azie en zeker in Korea niet met mate drinken. Het sociale element is dat je in groepsverband drinkt. Over het algemeen vindt men dat drinken 1 doel kent, dronken worden.

Terug naar het verhaal. In Muju hebben we niet echt gezocht maar we zagen tenminste 1 motel aan de rivier liggen. De kans is zeker aanwezig dat we nog een keer teruggaan naar Muji om te genieten van de natuur en de rustige omgeving.Wie weet gaan we de komende winter skieen. Muju was de verrassing van de dag.

Nog iets positiefs over Muju. Het ligt 5 kilometer van Muju I.C. Het is via snelweg 35 erg makkelijk te bereiken. Via deze snelweg reden wij richting Daejon, hierna ging het verder via snelweg 1 naar Seoul. Om 6 uur 's middags waren we weer thuis. Keurig op tijd om een pizza te bestellen bij de Pizza Hut.

Tot nu toe hadden we nog niet echt de gelegenheid of de tijd om dit soort uitjes te maken in Korea. De belangrijkste redenen: kleine kinderen en verkeersopstoppingen. We komen niet graag in een file die 10 uur duurt (hier niet ongebruikelijk) met twee huilende kinderen achterin de auto. Maar tegenwoordig zijn we handig in het ontwijken van de drukke weekenden en feestdagen. Gewoon weggaan voordat alle Koreanen Seoul verlaten en terugkomen voordat zij het doen. Het is namelijk voorspelbaar gedrag, ze doen altijd alles op hetzelfde moment.

Onze indruk van deze trip, het platteland van Korea is mooi in juni. De variatie is echter beperkt. Overal zie je dezelfde beboste heuvels van Seoul tot aan Namhae. Een bezoek aan 1 van de vele nationale parken is zeker de moeite waard. Ze zijn mooi en goed onderhouden. Helaas zitten deze parken in het weekend bomvol met mensen dus kun je wat dagen vrij nemen en in het midden van de week gaan. En vergeet zeker niet Namhae te bezoeken, stranden!!!

posted by Jitze and Christina (06/06/05)