E-mail us
Kazakhstan links
Our favorite links



-Reisverslag Addy
-Reisverslag Dirk
-Reisverslag Coen
-Reisverslag familie

-Land informatie
-Stad informatie
-Voor vrienden/familie
-Onze katten
-Onze hond
-De krant in/ over Kazachstan

-Email ons!!

English versionDutch version

Add this site to your favorites !

De krant in/over

By Michael Dobbs
Washington Post Foreign Service
Thursday, January 25, 2001; Page A01

Second of three articles

ALMATY, Kazakhstan --
When the Franklin Printing Co. was founded here with $3 million of American taxpayer money in 1995, U.S. officials pledged it would help promote freedom of the press in Kazakhstan, an oil-rich Central Asian country that the State Department was hailing as "an emerging democracy."

Fast forward five years, to the summer of 2000. A corruption scandal has erupted at the highest levels of the Kazakh government, linking the country's authoritarian president to multimillion-dollar deposits by international oil companies in Swiss bank accounts. The scandal is covered widely in the press in the United States and Europe, but it is barely mentioned in Kazakhstan's leading newspapers, including those printed by the U.S.-funded publishing house.
The printing company -- named for Benjamin Franklin -- is now owned by a firm linked to the president's daughter. Its co-founder, a Russian businessman who also ran Kazakhstan's most successful independent newspaper, says he felt obliged to leave town after receiving what he describes as "an offer I could not refuse" from a senior member of the regime.
Such are the perils of promoting democracy in a part of the world that is more accustomed to the rule of khans, commissars and presidents-for-life. What happened to the Franklin printing house could be a parable of the way in which U.S. foreign aid programs launched with the best of intentions can be undermined by authoritarian leaders determined to protect power and privileges.

In the decade since the end of the Cold War, democracy assistance has become an American growth industry, providing jobs for a small army of political advisers, media consultants and election observers. The U.S. Agency for International Development (USAID) spent $649 million on democracy programs in 2000, up from $165 million in 1991.
In such countries as Yugoslavia, Slovakia and Peru, democracy-building campaigns appear to have helped show the door to authoritarian governments with free elections. In other parts of the world -- Central Asia is an obvious example -- the programs have drawn criticism as being little more than constitutional window-dressing for corrupt autocracies.
American democracy-builders plead for patience, saying the aid programs are laying the foundations for long-term change. "We are helping political parties, NGOs [nongovernmental organizations] and political activists build a political base," said Eric Kessler, Central Asia representative for the National Democratic Institute (NDI), which is affiliated with the U.S. Democratic Party. "We shouldn't turn our backs on the political activists of these countries just because the regimes will not let them be effective for many years."

NDI activities in Central Asia include working with student activists to improve conditions in universities and combat endemic campus corruption, which includes bribing professors for better grades and paying for textbooks that should be free. Other American organizations hand out grants to Kazakh political activists, train journalists and provide legal advice to the Kazakh parliament.

Democracy-building can be dangerous work. In 1994, as Kazakhstan's president, Nursultan Nazarbayev, was beginning to crack down on opponents, the Almaty representative of the International Republican Institute (IRI), which is identified with the U.S. Republican Party, was brutally assaulted; the attack on Eric Rudenshiold had the hallmarks of secret police intimidation. Mystery continues to surround the November 2000 murder of the IRI's representative in Azerbaijan, John Alvis, shortly after Western monitoring groups sharply criticized the Caspian republic's election procedures.

Limits of Tolerance

Kazakhstan, the largest and most prosperous of the five newly independent Central Asian republics born from the Soviet Union, has been a favorite of the democracy-building lobby for years. Despite his communist past, Nazarbayev has been viewed in Washington as a pragmatic, modernizing leader who placed a high priority on relations with the West. A country four times the size of Texas, Kazakhstan also has the good fortune to be sitting on huge oil reserves in the Caspian Sea, giving it the resources to make rapid economic progress.
At first, Nazarbayev seemed inclined to play along. "Our post-communist elite wanted to join the world community," said Yevgeny Zhovtis, who heads an independent human rights group in Almaty, the former capital. "This meant playing the rules of the game, as laid down by the U.S."
Under Western pressure, Nazarbayev accepted a degree of press freedom and political pluralism. But the limits of his tolerance soon became clear: There could be no infringement on his personal power, or on the control of the ruling elite over key sectors of the economy, particularly oil.
According to Zhovtis, American pressure on Nazarbayev to introduce political reforms began to slacken after 1994. Nazarbayev discovered that as long as he did nothing outrageous such as throwing an important opponent into prison, there would be little outcry from abroad. In Zhovtis's phrase, Kazakh leaders came to understand that the West is less interested in human rights than geopolitics, preserving Kazakhstan as a stable buffer between Russia and China and keeping its oil flowing. "Without the support of the host government, we could not do very much," said Barnabas Johnson, an American constitutional scholar who worked in Kazakhstan in the mid-1990s on a rule-of-law project. "We dumbed everything down."

In some ways, Johnson added, that project may have done harm. Tens of thousands of dollars were spent organizing visits by what Johnson terms "weekend warriors," delegations of American judges who would visit Central Asia for a few days to talk up the virtues of a fair judicial system. Then they would go home. "The message was that we were not all that serious." William Courtney, a former U.S. ambassador to Kazakhstan, said he believes the USAID programs helped convince ordinary Kazakhs that the United States stands "on the side of democracy." At the same time, he was struck by the disparity between the grandiose American rhetoric in Central Asia and the relatively modest results.
A good example of the limitations of U.S. assistance is the Franklin Printing Co.
In March 1995, it began life with $3 million from the Central Asian American Enterprise Fund, a U.S. taxpayer-funded venture capital institution. The idea, said Stephen J. Solarz, a former chairman of the fund, was to encourage private enterprise and the development of a free press. Before Franklin's creation, all Kazakh newspapers were published on state-owned presses. Franklin was founded as a joint venture between the U.S. fund and Kazakhstan's leading independent newspaper, Caravan, which was owned by Boris Giller, a Russian businessman. The American contribution consisted of a 50 percent stake in Franklin for $1 million and a $2 million loan, to be repaid over five years.

At first, Caravan was both profitable and widely read. It published occasional articles by former prime minister Akezhan Kazhegeldin, who had emerged as Nazarbayev's leading critic and rival for the presidency. As a 1999 election approached, Giller says, he came under increasing pressure from the authorities to sell his business and move back to Russia. He will not say exactly who pressured him to sell Caravan or how, but he compares his predicament to a scene out of the Mafia film "The Godfather."

"I understood that if very serious people make a very serious offer, you have to say yes," he said.
By the time Giller left Kazakhstan, in March 1998, he had bought the entire American stake in Franklin except for a single share, as part of the U.S. program to put assets in the hands of locals. But there was still a large loan outstanding. The president of the American enterprise fund, John Owens, said in an interview that the identity of the new owners was of "scant interest" to the fund as long as the loan was repaid on schedule. It was, in May 2000.

Under the new owners, Caravan became a mouthpiece for Nazarbayev. The Franklin press, meanwhile, refused to publish anything at odds with the government line. While the ownership structure of Caravan and Franklin remains obscure, Western diplomats in Almaty say that control over the publishing house now rests with a company run by the president's daughter, Dariga, which already has large media holdings in Kazakhstan.
"It is very frustrating," said Solarz, a former nine-term U.S. congressman still on the board of the enterprise fund, which was established under the 1992 Freedom Support Act. "We had no way of knowing that [Giller] would sell his shares to relatives of the president. Had we known that, we would never have made the investment."

Millions for U.S. Firms

At the same time as millions of dollars of American aid money were spent to preach democracy in Kazakhstan, Nazarbayev and his principal political opponent, former prime minister Kazhegeldin, spent millions in the United States trying to influence American public opinion and policymaking.
The money went for high-priced Washington lawyers, public relations firms and lobbyists; some of it was channeled through Liechtenstein-based foundations and offshore companies in the Caribbean, U.S. federal records show.
The spending peaked in 1999 during the run-up to presidential and parliamentary elections in Kazakhstan. Prominent recipients of Kazakh government largess during this period included the law firm of Akin, Gump, Strauss, Hauer & Feld ($1 million), the Carmen Group public relations company ($700,000), and Mark A. Siegel & Associates, a Washington-based political consulting firm, ($470,000), according to records filed with the Justice Department under the Foreign Agents Registration Act.

As the election campaign heated up, American consultants and public relations experts flooded the country. Some were on the USAID payroll with the goal of teaching democracy in a nonpartisan way; others received generous retainers from the Nazarbayev government. Kazakhs had difficulty distinguishing the democracy promoters from the for-profit consultants. At the same time the National Democratic Institute was working with grass-roots activists, attempting to challenge the authoritarian power structure, one of its board members, Mark Siegel, was working for Nazarbayev as a paid political consultant.

Justice department records show that Siegel, a former Democratic National Committee executive director, was paid $3,000 a day for public relations activities on behalf of the Kazakh government and for providing advice on "democratization." As an NDI director, Siegel is responsible for overseeing its operations in Asia.
While most Western monitors criticized the election process as seriously flawed, Siegel argued that the elections had been largely free and fair, according to Western diplomats and aid officials who heard his briefings. He also helped organize trips to the United States by Nazarbayev and other Kazakh officials.

In an interview, Siegel said there was no conflict of interest between his role as an NDI board member and his activities on behalf of the Kazakh government, as he never claimed to represent NDI while in Kazakhstan. "If anything came up at an NDI board meeting on Kazakhstan, I would recuse myself," he said, adding that he no longer receives a retainer from the Kazakh government.

Siegel scored a public relations coup for Nazarbayev in December 1999 when he arranged for the president to receive a plaque from the Washington-based International Foundation for Election Systems for his "outstanding contribution" to civic education and democratic development in Kazakhstan. The event was filmed by Kazakh television, and used back home to suggest a Western seal of approval for the election process.
Foundation officials now say that their praise of Nazarbayev was limited to his backing the use of a certain civics textbook in Kazakh secondary schools. "We did not mean to endorse him; we just wanted to be nice," said Juliana Pilon, the foundation's vice president for programs.
Siegel is scarcely the only American political activist or public figure to have gotten close to the Nazarbayev government. In the middle of the 1999 election campaign, Roger Clinton, brother of the U.S. president, made two trips to Kazakhstan to give concerts hosted by the ruling party and had a cordial meeting with Nazarbayev. The Kazakh official media hailed the younger Clinton as a "goodwill ambassador" from the United States.
Carmen Group's filings to the Justice Department show that the firm paid for an October 1999 trip to Kazakhstan by U.S. Rep. Jack Metcalf (R-Wash.). The filings say that Metcalf, now retired, subsequently delivered on the House floor an assessment of the state of Kazakh democracy based on talking points provided by the PR firm. A few months later, Metcalf's top aide, Christopher Strow, who had accompanied him to Kazakhstan, got a job with the Carmen Group.
A May 4, 1999, letter from the Carmen Group to the Kazakh foreign minister, obtained by The Washington Post, promised to generate favorable press coverage for Kazakhstan in the U.S. media by organizing all-expenses-paid "orientation tours" for Western journalists. According to Justice Department filings, journalists who accepted such invitations included syndicated columnist Georgie Anne Geyer and the editor-in-chief of the conservative American Spectator, R. Emmett Tyrrell Jr. U.S. officials concede there have been mixed results in the democracy-building efforts: University students, for instance, are standing up for their rights. But in free elections, Kazakhstan may be less democratic than it was 10 years ago. Ivan Sigal, who heads the Almaty office of Internews, a media watchdog organization funded by USAID, says that in the past decade the ruling elite has continued to consolidate power. "Our assumption has been that the harder we press, the more the Kazakhs will move. But it is now clear that this is a region in transition -- not to democracy, but to autocracy."
According to Thomas Carothers, a Brookings Institution scholar and author of "Aiding Democracy Abroad," democracy assistance is most effective "when a country is clearly moving forward to democracy," or at a moment of great political ferment, such as in Yugoslavia last year. There the United States had a very clear idea of what it wanted to achieve, the removal of President Slobodan Milosevic.

It is much less effective in regions such as Central Asia, where democratic reform is not a high priority, either for the local leadership or the U.S. government.
Natalia Chumakova, who heads an independent Kazakh human rights group called the Center for the Support of Democracy, said she feels that groups like hers might not have survived without assistance from abroad. In the end, however, "it is not for USAID to create democracy here," she said. "Democracy must grow in our hearts. As long as it is not there, no amount of outside help will create it."

(c) 2001 The Washington Post Company

(c)2002 Zofona Productions


Pagina met veel Kazakhstan links

Almaty-City.com , recommended

Freenet, Kazakhstan resources

Kazakhstan news van worldnews.com

De president zijn eigen site

Hotel reserveren

Almaty gids

Expat informatie